Vi var i sølvgruvene 17. juni

IMG_0187

Vi våknet av et uvant kraftig regnvær ved syvtiden søndag morgen. Ånei, blir det ikke noe av denne fine turen, var første innskytelse som kom i ørska. Regnet fortsatte å sildre ned, kun avløst av litt styrtregn til frokost. Jo dette fikk vi bare gjennomføre, vi hadde da solide plagg, og sykkel og dekk skulle jo tåle litt vann.

Vi møttes i en liten regnbyge på Shellstasjonen i Sande, og det var svært mange som hadde blitt hjemme i forhold til antall påmeldte. Vi kom fra tre chaptere, men ble bare under halvparten av opprinnelig antall. Det var planlagt en sammenhengene kolonne på over 100 sykler, men med underkant av 40 sykler var vi mange nok til at de planlagte ni blokkerne ble engasjert.

RC for dagen var Petter, activity i Oslo Chapter som hadde planlagt turen i lang tid sammen med activities fra Østfold og South East chapterne. Det var laget et uvanlig godt underlag for at blokkerne skulle gjøre ting riktig. Det ble utdelt foto og kartutsnitt til nummererte blokkere, som viste nøyaktig hvor en skulle kjøre i forveien og plassere seg med blinklysene på for å hindre biler fra å komme seg inn i kolonnen og splitte opp denne.

Turen fra Sande gikk i fint oppholdsvær med mange solgløtt, og fulgte smale svingete veier, akkurat som vi liker dem. Et par timer senere og etter en hyggelig pratestopp rullet vi inn på parkeringsplassen ved det lille gruvetoget, som skulle ta de fleste av oss inn i sølvgruvene. Gruvegangen som toget kjørte i var smal, og vognene kun en meter brede, og der skulle det forsøksvis bli trykket inn åtte personer. Vel de fleste vognene ble stappfulle allerede etter seks godt påkledde velvoksne, så det ble litt intimt.

Etter et kvarter i høyt støynivå fra jern mot jern (de fleste Harley bikere bør vært vant til mye lyd) så ankom hundre personer til et flott laget sølvgruvemuseum langt inne i fjellet. Her hadde det ikke vært produksjon siden 1958, men stedet var absolutt ikke nedlagt. Vår hyggelige omviser tok oss med gjennom mange gruveganger, sjakter og stoller mens hun fortalte historikken og hvordan det ble arbeidet i gruvene. Smarte heiser for å bringe arbeiderne opp og ned de opptil 3 km dype gruvesjaktene ble demonstrert, og de uslitelige overdimensjonerte vektarmene måtte være laget for evigheten.

Da toget kom ut i dagslyset ved halv firetiden på ettermiddagen var styrtregnet på plass igjen. Vi skulle få servert bergverkssuppe like ved, men de 300 meterne ble utfordrende å forsere. Kokevarm kraftsuppe med brød ble satt fram rikelige mengder, og smakte fortreffelig etter denne spesielle dagen.

Om vi ikke hadde fått vasket syklene nok fra før, så fikk de seg en skikkelig gjennomskylling på hjemturen. Regntøy fungerer bra, og dekkene biter godt på søkkvåt asfalt, men en skal virkelig passe seg for oljesøl hvis en kan oppdage det i tide der vi snirkler oss hjemover i den alltid tilbakevendende søndagskøen.

Stor takk til Petter som ledet oss gjennom en godt planlagt fellestur med et interessant mål i sikte. Det var et vellykket tiltak å samle tre chaptere til fellestur, og veldig hyggelig å treffe nye og gamle venner med samme interesse for å kjøre tur på to hjul. 

Tekst og foto: Roger H

Flere fotos i Galler i=> Bilder

NR Stavanger - noen glimt
Sølvgruvene 17. juni